سنجش IQ کودکان
سه شنبه 2 آبان 1396 ساعت 12:30 | بازدید : 522 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

تست هوش کودکان

 

داشتن کودک باهوش یکی از آرزوهای والدین است که برای این کار حاضرند هزینه های زیادی برای فرزند خود متحمل شوند و خدمات آموزشی خاصی را برای او درنظر بگیرند. اما همین موضوع هوش کودکان مقوله ای بسیار پیچیده ای است که باید توسط متخصصان همین زمینه اندازه گیری شود و برای این کار آزمون ها و روش های مختلفی وجود دارد. تست هوش و یا سنجش ضریب هوشی کودکان در مراکز مختلف و با امکانات متفاوت از جمله آزمون های کتبی و یا آزمون های کامپیوتری انجام می شود که این آزمون ها به والدین کمک می کند تا از بهره هوشی فرزند خود آگاه شوند و تشخیص دهند و متناسب با آن خدمات و امکانات آموزشی خاصی را برای کودک خود فراهم کنند و یا در صورت پایین بودن بهره هوشی کودک با اقدامات و آموزش های خاص و یا درمان های ویژه ضریب هوشی و دیگر توانایی های مغزی او را افزایش دهند. از جمله آزمون های هوش می توان به تست دیوید وکسلر اشاره کرد که یکی از پرطرف دارترین آزمون ها برای سنجش بهره هوشی کودکان می باشد که می توان ضریب هوشی آن ها را با توجه به رده سنی آن ها تشخیص داد.

البته خود هوش مقوله پیچیده ای است که تعریف های بسیار متعددی برای آن وجود دارد و می توان المان های مختلفی برای سنجش هوش در نظر گرفت. شاید شما انواع هوش را شنیده باشید، مثلاً هوش هیجانی ، هوش ریاضی ، هوش نقاشی و ... به این دلیل انواع هوش وجود دارد که تعریف یکسان و جامعی برای هوش وجود ندارد ولی معیارهای سنجش می تواند شناخت تقریبی از بهره هوشی کودک به ما بدهد. چیز دیگری که از ضریب هوشی کودکان می توان متوجه شد ، سن عقلی کودک می باشد با این تعریف که هر چه بهره هوشی کودک بالا باشد سن عقلی او نیز بالاتر است.

در آزمون های سنجش هوش و سنجش IQ  کودکان انواع مختلف آزمون وجود دارد مانند آزمون های ریاضی و عددی ، آزمون های نوشتاری ، آزمون های تصویری ، آزمون حافظه و ... که این ها با توجه به ردۀ سنی کودکان می تواند متفاوت باشد. بعد از سنجش هوش کودکان با آزمون های موجود ، هر آزمون طبقه بندی خاصی از میزان هوش کودک را ارائه می دهد. بطور مثال می توان به طبقه بندی آزمون دیوید وکسلر اشاره کرد که کودکان را از کودک کانا تا کودک نابغه طبقه بندی می کند. البته باید خاطر نشان کرد که ضریب هوشی بسیار بالا و بالاتر از مقدار آزمون وکسلر یعنی بالاتر از عدد 150 را می توان در طبقه بندی کودکان استثنایی قرار داد.

بسیار لازم است که والدین برای سنجش هوش کودکان خود و برای آگاهی از مقدار توانایی های مغزی آن ها به مراکز روانشناسی کودک و یا مشاوران متخصص کودک مراجعه کرده ولی در صورت عدم امکان از آزمون های آنلاین سنجش هوش و یا آزمون های تلفنی سنجش هوش استفاده کنند.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چگونه با کودک بی سرپرست دوست شویم
دو شنبه 1 آبان 1396 ساعت 15:33 | بازدید : 313 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

روانشناسی کودکان بی سرپرست

 

کودکی و نوجوانی دوران حساس از زندگی فرد است که فرد باید در آن دوران به شناخت و کشف استعداد های خود برسد تا بتواند برای آینده خود تصمیم خوبی بگیرد. در این دوران نیاز به پشتیبان و سرپرست یک نیاز اساسی است که خانواده مهم ترین و بهترین گزینه است. کودکان و نوجوانانی که به دلایل مختلفی نظیر آسیب های اجتماعی و خانوادگی مانند اعتیاد ، طلاق ، فوت ، بیماری والدین و ... از زندگی در کنار خانواده محروم می شوند و با شرایط بی سرپرست و بد سرپرست وارد جامعه می شوند نیازمند مراقبت و ارایه خدمات روانشناسی خاصی هستند. مراقبتی که آسیب های روحی و خلاء های هیجانی و عاطفی این کودکان (نوجوانان) را پوشش دهد و کمک به رشد همه جانبه و پرورش استعداد های نهفته شان کند.

تکلیف عمده نوجوان کسب هویت و استقلال است. یعنی یافتن پاسخی به این دو سوال: "من که هستم؟" و "چه می‌کنم؟" این دوره را باید دوره نقش‌آزمایی دانست، دوره‌ای که فرد ممکن است برای تغییر شخصیت خود، رفتارها، عقاید و علایق مختلفی را مورد آزمایش قرار دهد و دست به هر کاری بزند.

کسب هویت یکی از مراحل مهم تحول روانی-اجتماعی در طول زندگی افراد است. تحول روانی اجتماعی در هر فرد طی 8 مرحله شکل می گیرد که از کودکی تا پیری ادامه دارد. در هر مرحله فرد با تعارضی روبرو می شود و فرد در صورت حل موفقیت آمیز  تعارض، مرحله بعدی را نیز بهتر آغاز می کند. در هر مرحله فرد با نیرو های درون روانی و اجتماعی در ارتباط است و این هر دو بر رشد و تحول فرد موثر هستند.

رشد اخلاقی،‌ تمرین، محیط  و تعادل جویی از عوامل موثر بر تحول روانی-اجتماعی هستند.

یکی از عوامل محیطی که نقش اولیه در شخصیت افراد دارد، خانواده است. از وقتی که کودک به رشد یافتگی اجتماعی می رسد، خانواده و مدرسه نقش کلیدی بازی می­کنند.

بد سرپرستی و بی سرپرستی:

از آسیب ­های مهم خانواده، بدسرپرستی با بی ­سرپرستی است.

بی سرپرست به آن دسته از افرادی اطلاق می شود که بنا به دلایلی پدر و مادر خود را از دست داده اند یا اینکه والدین، آنها را رها کرده اند؛ و بد سرپرست به افرادی اطلاق می شود که به علل گوناگون از حمایت، مراقبت و نگهداری موثر توسط خانواده محروم بوده و مورد غفلت خانواده (جسمی یا روانی و هردو) قرار می گیرند.

این کودکان با مشکلات فراوانی روبرو هستند. مشکلات این کودکان نداشتن احساس امنیت و برطرف نشدن نیازهای آنهاست. کودکانی که در مراکز شبانه روزی هستند به دلیل جابه جایی های مکرر از خانه به خانه دیگر و از خانه به شبانه روزی و از شبانه روزی به خانه تغییر سیاست های مرکز نگهداری، تغییر کارمندان امکانات رفاهی و تفریحی احساس بی ثباتی می کنند. کمبود اعتماد به نفس و عدم بیان مشکلات با فرد مناسب و عدم مورد علاقه بودن از دیگر کمبودها و مشکلات روحی رفتاری این کودکان می باشد وجود خشونت رفتاری و بدنی در بین آنها کمبود امکانات و سلیقه های متفاوت آنها احساس محرومیت از خانه و خانواده باعث بروز خشونت در بین آنها شده است. 

نحوه رفتار با کودکان بی سرپرست :

با این کودکان نباید طوری رفتار کرد که احساس دلسوزی ، ترحم و تبعیض شما را متوجه شوند. باید طوری رفتار کرد که کودک متوجه خلاء والدینش نشود. مثلاً توجه و مهربانی بیش از اندازه ، خریدن اسباب بازی های متنوع ، ابراز علاقه و محبت بیش از حد ، فرق گذاشتن بین او و سایر کودکان و .. بیش از آنکه کودک را خوشحال کند می تواند لطمات بدی بر روحیه او بگذارد.

 والدین می توانند از مشاوران متخصص روانشناس کودک برای بهینه کردن روش های تربیتی کودک از طریق مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری مانند مشاوره تلفنی استفاده کنند .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی در کودکان چیست؟
جمعه 28 مهر 1396 ساعت 12:2 | بازدید : 298 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی در کودکان چیست؟

 

اختلال‌ بیش‌ فعالی‌ که‌ در اغلب‌ موارد با نقص‌ توجه‌ همراه‌ است، معمولاً در دوران‌ کودکی‌ بروز می‌ کند.

 

 

مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین فعالیت بیش از حد و عدم توانایی تمرکز در کودکان است . اما ایا اگر فرزندمان این علائم را داشت نشان دهنده این اشت که اختلال بیش فعالی دارد؟

 

 

 

کودک بیش فعال

 

کودکان‌ بیش ‌فعال‌ بسیار پرتحرک اند و نمی ‌توانند یک جا آرام‌ بنشینند. آنها اضافه‌ بر ناآرامی‌ بسیار زیاد، نوعی‌ اضطرار و اجبار برای‌ خرابکاری‌ نیز دارند.هر چند این کار ها را بدون قصد انجام می دهند .

 

 

 آنان‌ اشیا را می‌ شکنند یا پرتاب‌ می‌ کنند. به دیگران ممکن است توهین کنند و همچنین‌ کنجکاوی‌ بسیار از خود نشان‌ می‌ دهند. کارهای‌ خطرناک‌ را دوست‌ دارند و ابداً احساس‌ خطر نمی ‌کنند. بنابراین‌ رفتارهایی‌ بی ‌مهابا از آنها سرمی ‌زند. برخی‌ از بزرگسالان‌ آنها را افرادی‌ بی ‌باک‌ و شجاع‌ تصور می ‌کنند؛ در حالی‌ که‌ این‌ رفتارهای‌ بی‌ مهابا نشانگر این‌ واقعیت‌ است‌ که‌ احساس‌ خطر واقعی - که‌ یک‌ احساس‌ طبیعی‌ است‌ و بایستی‌ در کودکان‌ وجود داشته‌ باشد - در این‌ بچه‌ ها وجود ندارد و یا به آن توجهی نمی کنند . بازی‌ های‌ خطرناک‌ را دوست دارند و علاقه‌ به‌ وسایلی‌ چون‌ کارد و چاقو و وسایل خطرناک نشانه‌ های‌ دیگری‌ از گرایش‌ها و رفتارهای‌ غیرطبیعی‌ این‌ بچه‌ هاست.

 

 

 

تشخیص اختلال بیشفعالی

 

تشخیص‌ اختلال‌ بیش فعالی در سنین‌ زیر پنج‌ سال‌ قدری‌ مشکل‌ است زیرا امکان‌ دارد با رفتارهای‌ طبیعی‌ و شیطنت ‌آمیز کودکان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. با این ‌حال، متخصصان‌ می‌ توانند این‌ اختلال‌ را تشخیص‌ دهند و پیش‌ بینی‌های‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورند . چنانچه‌ این‌ بچه‌ها در سنین‌ کودکی‌ معالجه‌ نشوند، در دوره‌ نوجوانی‌ احتمال‌ این ‌که‌ رفتارهای‌ ضداجتماعی‌ داشته‌ باشند و یا دست به کار های خطرناک خواهند زد  و نیز حالات‌ افسردگی‌  در آنها به‌ وجود می آید .

 

مشاوره

 

 بنابراین‌ به‌ والدین‌ توصیه‌ می ‌شود که‌ حتماً در دوران‌ کودکی‌ برای‌ معالجه‌ این‌ کودکان‌ اقدام‌ کنند. میتوانند با مشاوران کودک و نوجوان و متخصصصان روانشناس کودک و نوجوان مشاوره بگیرند. میتوان این مشاوره در ابتدا به صورت غیر حضوری مانند مشاوره تلفنی باشد و در صورت حاد بودن موضوع مشاوره به صورت حضوری با مشاور متخصص روان شناس صورت گیرد .

 

 

 

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


سه شنبه 25 مهر 1396 ساعت 22:22 | بازدید : 326 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

تعریف و ویژگی های کودک تیزهوش

تعریف کاملی برای تیزهوشی یا باهوشی کودک وجود ندارد. اما بسیاری از خصوصیات تیز هوشی کودکان هستند که خود یکی از معیار های باهوشی کودکان هستند .

اولین شرط برای تیزهوشی ، بهره هوشی بیش از 130 می باشد . اما این فاکتور نمی تواند به تنهایی تعیین کننده تیز هوشی کودک باشد . در کنار هوشبهر میتوان به فاکتور هایی مانند تولید و خلاقیت و یا توانایی های فردی برای استدلال  و تمایلات به رقابت با کودکان بزرگتر از خود اشاره کرد.

 

چه کودکی باهوش است؟

 

بین کودکان تیزهوش تفاوت‌های مشهودی در زمینه‌های مختلف وجود دارد. به‌طوری که یک کودک ممکن است در یکسری از کارها برجسته بوده و کودک دیگری در کارهای کاملا متفاوتی دارای توانایی باشد . در حالی که هر دو کودک، سرآمد هستند اما در زمینه‌های مختلف . حتی در برخی موارد ممکن است کودک در یک کار بسیار متبهر باشد ولی در سایر کار ها و بخصوص در هوش اجتماعی از خود ضعف نشان دهد . این پدیده می تواند به دلایل مختلفی چون:

تمرکز والدین بر روی هوش IQ کودک

فشار بر روی کودک جهت پیریو کردن از باید ها و نباید های والدین

عدم تخصیص زمان برای برقراری ارتباط با سایر همسالان یا اعضای فامیل

گوشه گیری کودک و خجالتی بودن

تمرکز بیش از حد برای انجام کار ها به بهترین نحو ممکن . کمالگرایی کردن کودک

 

 

 

تربیت کودک باهوش

 

والدین تایین کننده باهوش شدن کودک هستند چون هم عوامل وراثتی و هم روش های تربیتی به دست آنها است. داشتن رژیم غذایی مناسب قبل از رابطه برای زوجین ، کم کردن استرس و رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری برای مادر ، و ... از عواملی هستند که در باهوش شدن کودک قبل از تولد بسیار موثر هستن. پس از تولد نوزاد روش های تربیتی و نحوه بکارگیری هوش کودک تعیین کننده تیزهوش شدن کودک است. ارتباط با روانشناس کودک و مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری بسیار تعیین کننده است. مشاوره تلفنی با متخصصان روانشاسی کودکان می تواند روش های تربیتی صحیح را به والدین آموزش دهد.


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تشخیص بیش فعالی کودکان
یک شنبه 23 مهر 1396 ساعت 9:44 | بازدید : 491 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

تشخیص بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

علل بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

خصوصیات کودکان بیش فعال چیست ؟

 

بیش فعالی از چه سنی شروع میشود

 

ایا درمانی برای بیش فعالان وجود دارد؟

 

نگرانیهای والدین کودکان بیش فعال

 

:تنها گذاشتن این کودکان در خانه یکی ازنگرانیهااست با وجود خطراتی که انها را تهدید میکند بخصوص سرک کشیدن انها در محیط اشپزخانه و بوجود امدن حوادث درد ناکی که کم و بیش در مورد انها در اخبار حوادث و سایر شبکه های  اجتماعی دیده و شنیده ایم .

نگرانی بعدی والدین حضور در مهمانیهاست که با وجود شیطنت کودکان و مشکلاتی که برای صاحب خانه و سایر مهمانها ایجاد میکنند شب مهمانی را برای والدین بسیار سخت میکنند از انجایی که کودکان بیش فعال سعی در جلب توجه هم دارند انرژی زیادی را از والدین میگیرند . کودک بیش فعال با دست و پای خود زیاد بازی میکند و به اصطلاح در جای خود میلولد ، همین مسئله در محیطهای اموزشی نیز هست و معمولا کودک بیش فعال کلاس را ترک میکند و دائم بی قراری میکند.

نکته قابل توجه مغز پر تنش و فعال کودکان بیش فعال است. در مغز این کودکان انتقال دهنده های عصبی با هورمونهای سروتونین ، دوپامین ، نور اپی نفرین زیاد سروکار دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته پسران سه برابر ذختران بیش فعالند و این یک مسئله ثابت شده است پس والدین پسران بیش فعال نباید فعالیت زیاد فرزند خود را به منزله ناتوانی خود در درک فرزندشان یا بی توجهی و بی احترامی فرزندانشان نسبت به خود تعبیر کنند.

 

درمان کود ک بیش فعال

 

 

بدلیل پیچیدگی روحیات کودکان در مان قطعی و ثابتی وجود ندارد اما والدین ویتوانند با رعایت برخی مسائل از وخیمتر شدن اوضاع جلوگیری کنند ، برای مثال هنگام صحبت کردن با کودک ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید ، خود را در جای او قرار دهید  ، به کودک آموزش دهید که حواس خود را بر روی شخص گوینده متمرکز کند ، درصورت درست انجام دادن وظایفی که به او محول شده او را مورد تشویق قرار دهید .شما میتوانید این کار را بصورت بازی انجام دهید با اصلاحاتی مانند "نگاهتو ازش برندار"یا "رادارتو روش ثابت کن"

نکته مهم بعدی رعایت رژیم غذایی میباشد ، استفاده از مواد غذایی کافئین دار برای کودکان بیش فعال انرژی آنها را چندین برابر میکند و این مسئله کنترل آنها را برای والدین و اطرافیان کودک بسیارسختتر میکند . تحقیقات بعمل آمده نشان میدهد استفاده از سبزیجات ذر رژ یم غذایی تاثیر مثبتی در رفتار کودکان بیش فعال دارد.

والدین کودکان بیش فعال همیشه نیاز به راهنمایی و آموزش دارند و باید از روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرند و یا به مرکز مشاوره کودکان مراجعه کنند و یا حتی در مواقع ضروری با مشاوره تلفنی تخصصی کودکان تماس بگیرند


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نوجوانان ، مدارس و ترک تحصیل
چهار شنبه 19 مهر 1396 ساعت 17:34 | بازدید : 308 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

مدارس مهمترین مراکز آموزشی کودکان در جهان هستند

هرساله بسیاری از کودکان و نوجوانان در مدارس کودکان سراسر دنیا در حال آموزش و تحصیل هستند .  مدارس باید علاوه بر تحصیل کودکان و نوجوانان محیط هایی سرشار از آموزش های مناسب باشد . آموزش روش های مناسب زندگی ، آموزش نحوه برخورد با مسائل ، آموزش نحوه ایجاد ارتباط با دیگران ، آموزش چگونگی حل کردن مشکلات و ... از جمله مواردی هستند که کودکان و نوجوانان باید درمدارس یاد بگیرند.

در حال حاضر علاوه بر مدارس مهد های کودک نیز نقش بسیار تعیین کننده ای در آموزش و نحوه تربیت کودکان  دارند چرا که هر چه سن فرزند شما پایین تر باشد توانایی تاثیر پذیری و انعطاف پذیری در آنها بیشتر است. مهد های کودک باید آموزش های مناسب به کودکان بدهند . این آموزش ها باید علاوه بر تخصصی بودن و سازگاری با فرهنگ ایرانی ، باید متناسب با سن کودکان نیز باشد.

باید در مهد کودک ها مهارت ها را به کودکان یاد دهند. ولی نقش اصلی در تربیت فرزندان را خود والدین ایفا می کنند . هرچند در حال حاضر به دلیل مشغله های کاری والدین وقت کمتری را با کودکان خود سپری می کنند ولی تاثیر آنها بر رفتار فرزندشان بسیار بسیار بیشتر از مهد ها و مدارس است . کودکان والدینشان را نگاه می کنند و از آنها تقلید می کنند .

والدین باید در ابتدای امر خودشان یاد بگیرند که چگونه زندگی و رفتار کنند تا بتوانند الگو های مناسبی برای فرزندان خود باشند .

یکی از مواردی که به وفور مشاهده می شود ترک تحصیلی نوجوانان است . از جمله دلایل ترک تحصیلی دانش آموزان  مشکلات خانوادگی و مشکلات کاری نوجوانان نمی توانند ادامه تحصیل بدهند هر چند بسیار باهوش باشند.

ترس از مدرسه نیز می تواند یکی از عوامل ترک تحصیلی باشد هرچند این دلیل می تواند  ب راحتی با مراجعه به روانشناسان متخصص بهبود و درمان شود . خانواده ها نقش اساسی در تشویق یا دلسرد کردن فرزندشان در رفتن به مدرسه دارند.

برای داستن بیشتر در مورد این مسائل می توانید از طریق مشاوره تلفنی با مشاوران متخصص کودک و نوجوان در ارتباط باشد.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


یک زندگی هیجان انگیز
چهار شنبه 27 ارديبهشت 1396 ساعت 18:7 | بازدید : 2448 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

 

درست است که انسان دارای توانایی ذاتی در تفکر خلاقانه است، اما با این وجود نقش محیط در بارورسازی و بروز این توانایی نقشی کلیدی دارد.

در این‌جا به شرایط و فضای حاکم بر خانواده که می‌تواند باعث تقویت خلاقیت شود پرداخته می‌شود.
 
** تو آزادی!
غالباً کودکان خلاق در خانواده‌هایی پرورش پیدا کرده‌اند که دارای آزادی مناسبی بوده‌اند، به بیان دیگر کودکان می‌بایست به بررسی و اکتشاف محیط اطراف خود بپردازند. میزان دستوراتی که والدین به ‌منظور رعایت مقررات در خانه به فرزندان می‌دهند گاه آن‌قدر زیاد است که شاید در زندان‌ها نیز چنین نباشد. خانواده می‌تواند با تأمین آزادی مناسب و امنیت روانی برای فرد به شادکامی و تقویت تفکر خلاق بپردازد.

 
** به همدیگر احترام بگذارید
احترام در خانواده باعث افزایش خلاقیت می‌شود. والدین می‌بایست فرزندان خود را به‌عنوان انسانی منحصر به فرد بپذیرند و از مقایسه کودکان و نوجوانان با یکدیگر بپرهیزند. به یاد داشته باشید که افراد خلاق، جسور و دارای رفتارهای عجیب می‌باشند و برخی از مطالعات نشان داده که گاه ممکن است این جسارت به برخورد در خانواده بیانجامد. ایجاد جو احترام‌آمیز در خانواده بر اعتماد‌ به نفس کودکان خواهد افزود و توانایی فرد را برای انجام رفتارهای ابتکاری افزایش می‌دهد.
 
** تو یک آدم مستقلی!
استقلال از ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان خلاق می‌باشد. لذا وقتی شرایط حاکم بر خانواده به‌گونه‌ای باشد که استقلال فرد تقویت شود، خلاقیت او نیز افزایش می‌یابد. گاه دیده می‌شود که مادر دارای اضطراب است و ضمن آن‌که خود به شوهرش متکی است فرزندش را نیز به خود وابسته نموده است (در واقع مادر به فرزند وابسته است). این‌گونه مادران می‌گویند: تا زمانی‌که فرزندم در کنارم می‌باشد خیالم آسوده است در غیر این‌صورت افکار ناخوشایند ذهنم را پر می‌کنند. بدینسان زمینه‌های استقلال فردی و فکری فرزندشان را می‌کاهند و شرایط برای تقویت خلاقیت تضعیف می‌شود.

** تشویق فعالیت‌های خلاق در خانواده
اغلب دیده می‌شود که والدین فرزندانشان را به‌خاطر کارهای خوب‌شان تشویق می‌کنند و از کنار رفتارهای خلاق عبور می‌کنند. مثلاً کودکی با چوب‌های کبریت و سیب‌زمینی چیزهای عجیبی هم‌چون سفینه فضایی می‌ساخت. مادرش نه تنها این فعالیت ابتکاری را تشویق نکرده بود بلکه از روانشناس می‌خواست به او کمک نماید تا رفتارهای فرزندش ادامه پیدا نکند و به‌جای آن به کارهایی بپردازد که برای او فایده دارد. بنابراین توصیه شده است که به‌جای آن‌که تنها به ترغیب بهترین عملکرد فرد بپردازیم به تشویق فعالیت‌های خلاق و جدید اقدام کنیم.

** خانواده به‌عنوان الگوی خلاق
یکی از عوامل مهم پرورش خلاقیت در خانواده، الگوهای خلاق است. گاه دیده می‌شود که خانواده به‌خصوص والدین دچار یکنواختی در زندگی می‌باشند به‌گونه‌ای که کاملاً خسته و دل‌تنگ می‌شوند. سال‌هاست که وقتی از مادران سوال می‌شود آیا در طول سال‌های گذشته نوع و طرز پخت غذاها و نیز سایر الگوهای عادتی خود را تغییر داده‌اند پاسخ منفی می‌دهند. آن‌ها سال‌هاست که رفتارهای بدیع و نوآورانه‌ای از خود نشان نداده‌اند. این دسته از خانواده‌ها باید بدانند که اگر هر روز را به شکلی نو آغاز نمایند به نشاط و آرامش دست می‌یابند و کمک می‌کنند که اندیشه‌های نو را در خود و فرزندانشان رشد دهند.

** یکم بخندید!
در خانواده‌های افراد خلاق، شوخ‌طبعی بسیار رایج است. جو حاکم بر این خانواده‌ها شاد و دارای تفریحات سالم است، بنابراین اگر شرایط حاکم بر خانواده همراه با درگیری‌های بین فردی و افسردگی باشد ممکن است خلاقیت به‌خوبی پرورش نیابد. سال‌هاست که شاهد بوده‌ایم پدران خسته از کار باز‌ می‌گردند و نه‌ تنها دارای نشاط و روحیه‌ای شاد نیستند بلکه روحیه خسته‌شان را به اعضای خانواده منتقل می‌سازند و بدین‌سان شوخ طبعی و شادابی در خانواده به‌عنوان شرایط تقویت‌کننده خلاقیت قربانی چهره‌های عبوس و خسته می‌گردد.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چرا روابط سرد می شود؟
چهار شنبه 24 ارديبهشت 1396 ساعت 15:2 | بازدید : 337 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

 

حتما شنیده‌اید که عشق، مانند یک گیاه نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد و بدون آن پژمرده می‌شود. اما شاید ندانید که این رسیدگی کار چندان پیچیده‌ای نیست و تنها چند قانون طلایی دارد. اولین و مهم‌ترین آنها این است که هیچ‌گاه رابطه عاطفی و عاشقانه خود را امری مسلم و همیشگی فرض نکنید، زیرا این رابطه بسیار شکننده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. به محض آنکه وجود چیزی را بدیهی بدانید و تصور کنید کسی که دوستش دارید همیشه با شما خواهد ماند و همین طور دوستتان خواهد داشت؛ یعنی که در مسیر از دست دادنش قرار گرفته‌اید.

 

رابطه‌هایی که یخ می‌زنند

 

شما پیش از ازدواج، در بهترین حالت، درمورد موضوعات مهم و کلی با همسرتان به توافق رسیده‌اید و تصور می‌کنید همه چیز را تحت کنترل دارید. اما اوضاع همیشه مطابق انتظار پیش نمی‌رود و هر قدر هم که خود را آماده کرده باشید، زندگی مشترک، شگفتی‌هایی برایتان خواهد داشت. شاید این دست اندازها حتی در دوران عقد مقابل شما قرار گیرند و کم کم شما را از زندگی مشترک دلزده کنند. بخصوص اگر این دوران برایتان طولانی شده باشد.

 

شما جزو کدام دسته‌اید؟

 

از دست دادن علاقه یا کمرنگ شدن آن، به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد. قبل از آنکه تصمیمی بگیرید به خودتان زمان بدهید و خوب فکر کنید که مشکل دقیقا کجاست؟ آیا مسائل جانبی رابطه شما را تحت تاثیر قرارداده یا مشکل جدی‌تری وجود دارد؟ احساس کینه و خشم می‌کنید یا صرفا مشکلات معمول روزمره مثل استرس، خستگی، فشار کار، دردسرهای عروسی و رابطه با خانواده همسر و... شما را از هم دور کرده و اجازه نمی‌دهد به خودتان برسید. زوج‌های موفق کسانی هستند که خودشان را در این موقعیت جدید پیدا می‌کنند و مشکلاتشان را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.

 

در جست‌وجوی احساس از دست رفته!

 

اگر تصور می‌کنید که عشق‌تان از بین رفته است، دو انتخاب پیش روی شماست. می‌توانید برای بازگرداندن آن بجنگید و هر طور شده حفظش کنید یا اینکه رهایش کنید و شانس خود را جای دیگری امتحان کنید. فقط به یاد داشته باشید که هر ازدواجی ارزش جنگیدن دارد و بیرون از یک رابطه همیشه چیز فوق‌العاده‌تری در انتظار شما نیست.

 

بسیاری از سرخوردگی‌های شما به شخص شما یا طرف مقابل‌تان برنمی‌گردد، بلکه در ذات زندگی مشترک یا اصولا هر رابطه عاطفی درازمدتی نهفته است. وقتی درگیر چنین رابطه‌ای هستید باید حوصله کنید. برگرداندن عشق و احساسات لطیف به زندگی، رویای دور از دسترسی نیست، فقط مثل همه چیزهای خوب و خواستنی دیگر، نیاز به تلاش و از خودگذشتگی دارد.

 

بهتر است از خودتان شروع کنید. اشتباهات خود را بپذیرید و قبول کنید در وضعی که پیش آمده شما هم بی‌تقصیر نبوده‌اید. اگر تصورتان از زندگی مشترک سراسر گل و بلبل بوده است، کار شما سخت‌تر خواهد بود، زیرا باید در دو جبهه مبارزه کنید؛ اول با انتظارات نابجای خود و پس از آن با مشکلات ریز و درشتی که سر راهتان قرار می‌گیرد.

 

هر اندازه هم که شما، تجربه خود از زندگی مشترک را شخصی و منحصر به فرد بدانید، این روابط گذرگاه‌های مشترکی دارند. دانستن این امر به شما کمک می‌کند تا درکی واقع‌بینانه از زندگی داشته باشید و انتظارات خود را به گونه‌ای تعدیل کنید که در مواجهه با این تغییرات دچار یأس و سرخوردگی نشوید

 

فانتزی‌های خود را فراموش کنید!

 

مطمئن باشید که هر رابطه‌ای هر قدر هم عاشقانه، در دراز مدت فروکش می‌کند و جزر و مدی گریزناپذیر دارد. شما نمی‌توانید برای همیشه در نقطه اوج بمانید و این احتمالا ناامیدکننده است. با این حال، باید بدانید که این روندی طبیعی بوده و به هیچ وجه به این معنا نیست که شریک زندگی‌تان شما را پس زده یا رابطه‌تان به بن بست رسیده است. قرار نیست که زندگی مشترک شبیه فانتزی‌های ما باشد؛ چیزی که در فیلم‌ها دیده‌ایم یا در کتاب‌ها خوانده‌ایم. قرار نیست که پس از گذشت مدت‌ها، رابطه ما همان هیجان و کشش روز اول را داشته باشد. هیچ رابطه عاشقانه‌ای بدون فراز و نشیب نیست و همه روابط به مرور زمان تغییر می‌کنند. این بالا و پایین‌ها، سطح پذیرش، درک متقابل، وابستگی و تعهد افراد به هم را تغییر می‌دهد.

 

هر اندازه هم که شما، تجربه خود از زندگی مشترک را شخصی و منحصر به فرد بدانید، این روابط گذرگاه‌های مشترکی دارند. دانستن این امر به شما کمک می‌کند تا درکی واقع‌بینانه از زندگی داشته باشید و انتظارات خود را به گونه‌ای تعدیل کنید که در مواجهه با این تغییرات دچار یأس و سرخوردگی نشوید. کافی است این زیر و بم‌ها را بشناسید و به آنها واکنشی منطقی نشان دهید.

 

همپای رابطه‌تان بزرگ شوید!

 

حتما روزهای اول آشنایی‌تان را به یاد می‌آورید؛ برق خاصی که در نگاهتان بود و شوقی که وجودتان را گرم می‌کرد. انگار همه دنیا زیر پاهایتان است و هیچ چیز غیرممکنی برای شما وجود ندارد. تا بخواهید راز و نیاز عاشقانه است و وعده‌های شیرینی که به فردا حواله کرده‌اید. همه چیز همسرتان از نظر شما ایده‌آل و بی‌نقص است. حرف‌هایتان تمامی ندارد و یک لحظه هم طاقت دوری هم را ندارید.

 

معلوم نیست چقدر زمان باید بگذرد اما کم کم احساس می‌کنید که اوضاع تغییر کرده است. چیزهایی که در مورد او دوست داشتید دیگر چنگی به دل نمی‌زند، خنده‌هایش آن‌قدرها که فکر می‌کردید جذاب و دلنشین نیست. با سر و صدا غذا می‌خورد، پایش بو می‌دهد، زیادی در حمام می‌ماند و... . احتمالا از این همه تغییر متعجب شده‌اید اما جای نگرانی نیست. اتفاقی که رخ داده این است: شیفتگی و تب و تاب شما فرونشسته و جای خود را به واقعیات داده است. حالا یک آدم دیگر رو به روی شماست، آدمی با نقاط ضعف و قوت خاص خود که می‌توانید انتخاب کنید دوستش داشته باشید یا نه.

 

به هر حال، وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌اید. کنار آمدن با همه این تضادها آسان نخواهد بود، اما مطمئنا شما را رشد می‌دهد. اگر بخواهید همواره در آن سرمستی آغاز آشنایی بمانید هیچ‌گاه چیز باشکوه‌تری را تجربه نمی‌کنید. ممکن است لحظاتی که دست هم را در دست می‌گیرید و به چشمان هم نگاه می‌کنید کمتر و کمتر شوند، اما با گذشت زمان رابطه شما عمیق‌تر می‌شود. به جای آنکه انتظار داشته باشید رابطه‌تان تازگی و طراوت روز اول را داشته باشد، قدر چیزهایی را که با گذر زمان به دست می‌آورید بدانید؛ امنیت، صمیمیت و اعتماد متقابلی که حاصل رابطه‌ای مستمر و طولانی است.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


بررسی خصوصیات و ویژگی های یک مرد نمونه
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 ساعت 11:46 | بازدید : 341 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

برای جلب توجه و افزایش مهر و علاقه همسرتان باید برخی ویژگی های مردانه را در خود تقویت کنید ،مردان نمونه و ایده آل از نظر بانوان  مردانی احساساتی ،موفق ،شجاع ،حرف گوش کن و فعال هستند اگر این گزینه ها را در خود تقویت کنید می توانید دل همسرتان را به دست آورید .

مرد‌ها نیز مانند زن‌ها از تیپ‌های شخصیتی متفاوتی برخوردار هستند که این باعث می‌شود برخی از آن‌ها در کار وازدواج موفق‌تر ازسایرین باشند، تیپ شخصیتی هر مرد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و بر کیفیت زندگی او اثر می‌گذارد.

 مرد‌ها مانند هم نیستند، علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، نژادی و قومیتی مرد‌ها دارای تیپ‌های شخصیتی مختلفی نیز هستند، پس اگر می‌خواهید در آشنایی، ازدواج و داشتن یک زندگی خانوادگی نمونه موفق باشید باید آقایان را بیشتر بشناسید.
 
مردهای بازیگوش و طرفدار هیجان و ماجراجویی
این تیپ از مردان علاقه شدیدی به انجام ماجراجویی دارند و معمولاً کوله پشتی و سایر وسایل برای گردش و هیجان را آماده در خانه دارند. این تیپ ازمردان دوران نوجوانی پرهیجانی را پشت سرگذاشته اند که حتی در برخی موارد حاوی اتفاقات نامطلوبی نیز است.
این تیپ شخصیتی از مردان از همسر خود انتظار دارند که مانند آن‌ها به گشت و گذار و ماجراجویی علاقه‌مند باشد و آن‌ها را درباره اینکه مدت زمان زیادی را خارج از خانه و دردامنه کوه‌ها و جنگل‌ها سپری می‌کنند مواخذه نکند.
این افراد معمولاً دیر ازدواج می‌کنند و خاطرات زیادی از ماجراجویی‌های خود دارند که برای همسرشان تعریف کنند.
مردان عاشق پیشه، احساساتی و هنرمند
این دسته از مردان نیز معمولاً در زمینه کارهای هنری فعال هستند یا به طور کلی احساساتی و رومانتیک هستند. آن‌ها با وجود جدی بودن در کار تخصصی خود در زمینه احساسات بسیار منعطف و با گذشت هستند و همسران آن‌ها می‌توانند از داشتن یک زندگی عاشقانه و توام با آرامش لذت ببرند.
این مردان در ابراز احساسات عاشقانه به همسران خود بسیار توانا هستند و کارهایی مانند خرید گل به مناسبت‌های مختلف را هیچ گاه فراموش نمی‌کنند.
اگر می‌خواهید با یک مرد هنرمند ازدواج کنید آگاه باشید که نمی‌توانید روحیات او را تغییر دهید و از او فردی دیگر بسازید، باید خود را با معیار‌ها و ایده آل‌های او هماهنگ کنید.
مردان هنرمند معمولاً در کسب و کار خود موفق و صاحب سبک هستند، اما برخی از آن‌ها دارای روحیاتی ویژه هستند که این می‌تواند در صورت عدم دوراندیشی به اختلاف با همسر و خانواده منجرشود.
 
مردان ثروتمند و موفق
این گروه از مردان مورد علاقه بسیاری از خانم‌ها هستند و در اکثر نقاط جهان و از تمام قومیت‌ها زنان دوست دارند با مردی موفق و به ویژه ثروتمند ازدواج کنند.
زنان این مردان را شوهرانی پولدار و دوست داشتنی و پدرانی خوب و مفید برای فرزندان خود می‌بینند.
کارشناسان هشدار می‌دهند با وجود رویایی بودن ازدواج با یک مرد ثروتمند، اما همیشه پول خوشبختی نمی‌آورد و مهم تفاهم، دوستی، عشق و علاقه بین زوجین است.
مردهای موفق و ثروتمند نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، برخی از آنها ثروت خود را به صورت ارث بدست آورده و برخی دیگر با کوشش و تلاش، آن دسته از افراد که با کوشش و تلاش به جایگاه پیروزی و موفقیت رسیده اند با وجود مهربان بودن، در برخی مواقع بسیار سخت گیر و مقرراتی هستند و کار، جزئی جدا نشدنی از زندگی آنها است و ممکن است پس از ازدواج مجبور باشید روزهای زیادی را به تنهایی سپری کنید، زیرا همسرتان در حال مسافرت یا کار بر روی یک پروژه جدید کاری است.
 
مردانی که نقش پدر را ایفا می‌کنند
این گروه ازمردان نیز به طور غریزی دارای حس کنترل، رهبری، مدیریت و مسئولیت پذیری هستند، روی آنها می‌توان حساب کرد و بسیاری از مشکلات را با کمک آنها حل کرد.
بسیاری از دختران در دنیا تمایل دارند با مردی که خصوصیات اخلاقی و حتی سنی مشابه پدرشان دارد ازدواج کنند، برخی از این دختران پدران خود را ازدست داده اند یا به یک مرد جوان نمی‌توانند برای ساخت خانواده اعتماد کنند و بیشتر تمایل دارند تا با مردی مسن ازدواج کنند.
این نوع ازدواج می‌تواند خوب یا بد باشد، اختلاف سنی زیاد با همسر در سالهای بعد می‌تواند مشکل ساز باشد بویژه اگر مرد دچاربیماری شود، همچنین حالت کنترل، نظارت، بازبینی و حتی شکاک بودن مرد می‌تواند برای زن غیر قابل تحمل باشد.
درصد کمی از ازدواج‌های زنان جوان با مردان سالمند به سالهای طولانی می‌انجامد به همین دلیل قبل از تصمیم گیری حتماً با متخصص مشاوره انجام دهید.
 
مردانی که حرف حرف خانمشان است
 این دسته از مردان نیز از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند، آنها معمولاً در دفاع از خود ضعیف هستند و حتی اگر با موضوعی مخالف باشند نمی‌توانند آن را بازگو کنند.
این مردان به طور کامل مطیع همسران خود هستند و شخصیتی مهربان، فرمان پذیر و پدری دلسوز هستند، اما در پیچ و خم زندگی امکان دارد شرایطسختی برای خانواده به وجود بیاید و تحقیقات روانشناسی نشان داده است که این مردان قادر به تصمیم گیری درست نیستند مگر آنکه مورد مشاوره و راهنمایی قرار بگیرند.
اگر می‌خواهید با چنین مردی ازدواج کنید، حتماً قبل از آن مشاوره ازدواج انجام دهید، توصیه می‌شود زنانی که دارای قدرت رهبری و اعتماد به نفس بالا هستند، می‌توانند در مشکلات روی پای خود بایستند و تصمیم گیری‌های صحیح انجام دهند با این تیپ شخصیتی از مردان ازدواج کنند.
 
مردان نابغه و دانشمند
نابغه بودن همیشه به معنای داشتن شغل عالی و درآمد بالا نیست، برخی از افراد بسیارباهوش ساعت‌ها مطالعه و انجام پژوهش درآزمایشگاه را به داشتن یک شغل راحت با درآمد عالی ترجیح می‌دهند.
این افراد در ازدواج و انتخاب همسربسیار سخت گیر هستند وتوقع دارند که همسرآن‌ها نیزبه تحقیقات علمی علاقه‌مند باشد و از صحبت کردن در باره موضوعات تخصصی حتی در مهمانی و جمع‌های خانوادگی خسته نشود.
این مردان زمان زیادی را صرف کار خود می‌کنند ومعمولاً در انجام کارهای خانه به همسر خود کمک نمی‌کنند، کارشناسان توصیه می‌کنند زنانی که به مطالب علمی علاقه‌مند هستند و یا خود دراین نوع زمینه‌ها فعال هستند و برای انجام کارهای خانه و تربیت فرزند می‌توانند مستقل باشند با این نوع مردان ازدواج کنند.
همسران این مردان معمولاً نیازبه انجام حجم بالایی از فعالیت‌های خانه داری و کار و حتی سامان دهی به وسایل و ابزارهای کار همسر خود را دارند.

موضوعات مرتبط: روانشناسی , بزرگسال , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


انتظار دختران از پدران
سه شنبه 17 ارديبهشت 1396 ساعت 11:26 | بازدید : 474 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )
از نظر روانشناسی رفتارها مناسب پدران با دختران چگونه باید باشد، علاقه و مهر و محبت پدران نسبت به دختران بسیار زیاد است، سعی کنید به مرور فرزند خود را با حجاب و عفاف و خویشتن داری آشنا کنید، آموزش این مفاهیم در آینده تاثیرات فراوانی در شکل گیری رفتارهای فرزندتان در جامعه خواهد گذاشت، محبت خود را از دخترتان دریغ نکنید؛ این موجودات حساس و ظریف و بسیار آسیب پذیر هستند.
گفتن از اثرات حجاب و مضرات بی‌حجابی از سمت شما که مرد هستید، برای دخترتان مفهوم تازه‌تری دارد. پس اجازه دهید با نگاه شما به مسئله نگاه کند و با دیدباز و منصفانه‌تر و به دور از جنجال و جوگیری ماجرا را بررسی کند. پس با آرامش با دخترتان صحبت کنید، مثال بیاورید، اثرات و مضرات را بگویید و از تجارب‌تان برایش تعریف کنید.

 «دخترها بابایی هستند»؛ شما هم این جمله را بارها شنیده‌اید. این باور اشاره دارد به اهمیتی که دخترها به پدرهایشان می‌دهند. شاید اینطور به‌نظر برسد که پدر و پسر روابط نزدیک‌تری با هم دارند چون هم‌جنس‌اند با هم راحت‌ترند.

با اینکه این مسئله را نمی‌توان انکار کرد، اما نباید میزان اهمیتی که پدران برای دخترانشان دارند را از نظر دور داشت. حتی اگر تفاوت سنی زیاد یا روابط رسمی‌تری با هم داشته باشند، باز هم نقش پدرها در زندگی دختران و شخصیت، باورها و تصورشان از جنس مخالف و یافتن هویت جنسی‌، بسیار حائز اهمیت است. یکی از موضوعاتی که پدران می‌توانند در آن نقش جدی و اصولی بازی کنند، موضوع حیا، حجاب و عفاف در میان دختران است. باحجاب بودن یک دختر به عوامل بسیاری وابسته است که نقش تربیتی خانواده یکی از پررنگ‌ترین آنهاست. پدر خانواده برای اینکه دختری باحجاب، عفیف و باحیا داشته باشد تنها وظیفه‌اش نه گفتن‌های بی‌رویه نیست. راه باحجاب شدن دختران، از کودکی یک دختر آغاز شده و تا جوانی او ادامه دارد. در ادامه به برخی رفتارهای پدرانه و اثرات آن بر حجاب دختران خواهیم پرداخت.
به انتخاب خودتان دقت کنید
قبل از هر چیز نیاز است که شما همسری را انتخاب کرده باشید که معتقد به حجاب باشد و آن را رعایت کند. انتخاب فردی که اعتقادی به این مسئله ندارد یا در رعایت آن دچار مشکل است به این امید که «درستش می‌کنم» کار عقلانی‌ای نیست. بچه‌ها اهل تقلیدند، قبل از آنکه بتوانند درباره چیزی فکر کنند و براساس عقل‌شان آن را پذیرفته و انجام دهند، نگاه کرده و تقلید می‌کنند. پس خیلی نمی‌توانید توقع داشته باشید که دختر مادری که به حجاب اعتقادی ندارد، محجبه بار بیاید.
حجب و حیا را در او تشویق کنید
دختر شما برایش مهم است که شما چه نظری درباره کارها و رفتار او دارید. اگر شاهد حساسیت و قدرشناسی شما در ارتباط با حجاب باشد، طبعا به آن علاقه‌مند خواهد شد. چه اشکالی دارد که بارها و بارها عفت، حجاب و متانت همسر و دخترتان در موقعیت‌های مختلف را با روش‌ها متنوع تشویق کنید. خریدن یک شاخه گل و با گفتن جملاتی مثل «من به تو افتخار می‌کنم»، «رفتارت را که دیدم به‌خودم بابت داشتنت بالیدم»، « از اینکه دختر/ همسری مثل تو دارم بسیار خوشحال و شاکرم» و… می‌تواند قوت قلب خلل‌‌ناپذیری به زن‌های زندگی‌تان بدهد.
صحبت کنیم
گفتن از اثرات حجاب و مضرات بی‌حجابی از سمت شما که مرد هستید، برای دخترتان مفهوم تازه‌تری دارد. پس اجازه دهید با نگاه شما به مسئله نگاه کند و با دیدباز و منصفانه‌تر و به دور از جنجال و جوگیری ماجرا را بررسی کند. پس با آرامش با دخترتان صحبت کنید، مثال بیاورید، اثرات و مضرات را بگویید و از تجارب‌تان برایش تعریف کنید.
ادب کلام را رعایت کنید
حجاب و عفاف رابطه‌ مستقیمی با ادب کلام دارد. مطمئنا یک دختر محجبه و عفیفه، حجابش تنها منحصر به پوشش‌اش نمی‌شود، یکی از بارزترین مظاهر حجاب، نوع و محتوای کلام است. بنابراین زمانی که با دخترتان به گفت‌وگو می‌نشینید و وقتی که در محیط خانواده حضور دارید، کلام‌تان باید با محل کار و در جمع دوستانتان تفاوت‌هایی داشته باشد، حتی جنس کلامی که هنگام صحبت با پسرتان دارید، با زمان گفت‌وگو با دخترتان باید فرق کند.
دخترتان را در آغوش بگیرید
شما نخستین و قدرتمندترین تکیه‌گاه برای دخترتان هستید. بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی که در دخترتان بروز می‌کند ناشی از کمبود محبت و نداشتن پشتیبانی قوی و عاطفی است. شاید شما به‌عنوان یک مرد نتوانید این مسئله را به‌خوبی درک کنید اما اگر پدری مهربان، صبور، قوی و همدل باشید، نصف راه را در تربیت دخترتان رفته‌اید. بنابراین از در آغوش کشیدن دخترتان احساس شرم نکنید. او را بارها و بارها در آغوش بگیرید، ببوسید و مورد عنایت و محبت پدرانه خودتان قرار دهید.
منبع محبت باشید
یکی از علل گرایش به بی‌حجابی و داشتن آرایش‌های تند و زننده، نیاز به توجه و جلب محبت از سمت جنس مخالف است. بله، زن‌ها دوست دارند که زیبایی‌شان مورد توجه و ستایش قرار بگیرد اگر شما این توجه و محبت را به دخترتان داده باشید، نیاز او را مرتفع کرده‌اید. زیبایی‌هایش را ببینید، به زبان آورید؛ «چه موهای زیبایی داری»، «چه چشم‌های پاک و معصومی داری»، «چقدر با این لباس زیبا شده‌ای» و… این‌ محبت و تعریف‌ها اعتماد به نفس را در دخترتان تقویت می‌کنید. در گفتن این جملات سعی کنید طوری از دخترتان تعریف کنید که تنها به زیبایی ظاهری تکیه نکنید، زیبایی ظاهر و صفات عالیه او را به هم گره بزنید.
قانون پوشش در خانه
در چهاردیواری خانه و در میان خانواده، همه محرم‌اند، بنابراین قوانین حجاب، برداشته می‌شود اما این به‌معنای بی‌قانونی نیست. مطمئنا قوانین پوشش در میان همسران، خواهر و برادر، پدر و دختر، پسر و مادر، تفاوت‌ها و خط و مرزهایی دارد.. به دخترتان آموزش دهید که در میان محارم هم باید حدود و خط مرزهایی را رعایت کند. این آموزش‌ها مستلزم این است که خودتان هم اهل رعایت باشید و با این استدلال که «من که باباشم» به حریم شخصی او وارد نشوید. زمان ورود به اتاقش در بزنید و عنوان کنید که در زدن‌تان برای این بوده که مطمئن شوید او آمادگی ظاهری ورود شما را هم دارد.
آزادی در خانه
در محیط خانه و خانواده آنقدر سختگیر نباشید که دخترتان به‌دنبال راه فراری برای نفس کشیدن باشد. به هر حال نوع پوشش در خانه و در میان خانواده باید تفاوت‌هایی با بیرون از خانه داشته باشد. اگر چه رعایت حدومرزها هم اهمیت دارد. با توجه به این موضوع، اگر دخترتان به لوازم و لباس‌هایی علاقه دارد که استفاده از آنها در بیرون از خانه و در مقابل نامحرم، محل اشکال است، چه عیبی دارد که اجازه دهید از آنها در خانه استفاده کند و از زیبایی‌اش لذت برده و سرشار شود و دیگر نیازی به‌خودنمایی در بیرون از خانه نداشته باشد . حتی در خرید آنها پیشقدم شوید اما موقعیت استفاده از آنها را برایش بگویید تا متوجه حد و مرزها شود.
نگاهتان را حفظ کنید
جمله‌ «خواهرم حجابت، برادرم نگاهت» شاید خیلی به گوش‌تان خورده باشد، آنقدر که دیگر چندان به آن فکر نکنید و این وابستگی جدانشدنی را نادیده بگیرید. اگر می‌خواهید جامعه‌ای با زنان عفیف و باحیا و محجبه داشته باشید، اگر آرزویتان داشتن دختری است که متانت و وقار و حجابش باعث افتخارتان باشد، باید به‌عنوان یک مرد، پدر و همسر، نگاهتان را حفظ کنید و به حجاب و حریم همه زنان جامعه به اندازه مادر، خواهر، دختر و همسر خودتان احترام بگذارید.

موضوعات مرتبط: روانشناسی , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 53
بازدید دیروز : 81
بازدید هفته : 543
بازدید ماه : 536
بازدید کل : 50795
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران یزد و آدرس moshaveranyazd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 130
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 53
:: باردید دیروز : 81
:: بازدید هفته : 543
:: بازدید ماه : 536
:: بازدید سال : 5351
:: بازدید کلی : 50795